Henrik Dieden är delägare i Market Insight men också
engagerad i Eskils.
Tidigare som ungdomsledare för P02-laget. Han har en
gedigen bakgrund inom marknadsundersökningar och steget att starta eget var
inte långt när det blev stora omändringar på det företag han var anställd.
- Jag hade jobbat på Aller Media i Helsingborg i tio år
när företagsledningen beslöt sig för att flytta kontoret till Malmö, jag valde
då att inte följa med. Istället startade jag och en kollega Market Insight för
att kunna erbjuda marknadsanalyser och marknadsundersökningar som gagnar den
egna utvecklingen, berättar Henrik Dieden.
Företaget har utvecklats starkt och nu har man bland
annat stora företag som Cloetta, Dole och Perstorp AB som kunder.
- Det handlar om att kunden ska veta hur det egna
varumärket mår och hur man kan utveckla det ytterligare. Många har en
uppfattning om att man har ett väldigt starkt varumärke. Detta gör att man
oftast slår sig till ro och kanske inte följer med i den utveckling som
kunderna kräver och riskerar då att tappa marknadsandelar, förklarar Henrik
Dieden.
Ett bra sätt att beskriva Market Insights arbete är att
berätta om de undersökningar man gjort för Eskilsminne IF.
- Klubben beställde en analys för att ta reda på
deltagarnas uppfattning om Eskilscupen. Vi gick då ut till ledarna i samtliga
deltagande lag 2017 för att höra deras åsikter om bland annat förläggningar,
maten, kommunikationerna, domarna, spelschema, invigning med mera, berättar
Henrik Dieden.
- När vi fick in resultatet kunde vi se var klubben låg
rätt på det och var det krävdes förbättringar. Helhetsbetyget var gott men det
fanns potentiella förbättringsområden. Något som Eskils sedan arbetade med
inför 2018 års cup, tillägger han.
Resultatet av denna marknadsundersökning var frapperande.
Det visade sig nämligen att från 2017 till 2018 steg nöjdheten och betyget från
deltagande lag högst betydligt.
- Klubben gjorde justeringar och förbättrade. Detta kunde
bland annat avläsas i den fråga vi alltid avslutar denna typ av undersökningar
med, nämligen om man skulle kunna tänka sig att rekommendera andra lag att som
i detta fallet delta i Eskilscupen. Siffran steg från 34 till 42. Ni ska veta
att detta är en mycket bra siffra i alla sammanhang, betonar Henrik Dieden.
- Resultatet gav också besked om att Eskilscupen - som
idag är väldigt stor - faktiskt kan växa ytterligare, men man måste ha koll på
utvecklingen, säger Henrik Dieden.
Den andra analys som Market Insight gjort för Eskils är
en medlemsundersökning.
- Det handlar helt enkelt om att ta temperaturen på
föreningen Eskilsminne IF. Vem är medlemmen i Eskilsminne IF? Hur uppfattar man
att föreningen sköts med mera, berättar Henrik Dieden.
Även här gav denna undersökning mycket bra feedback till
Eskils och vi kan nu arbeta vidare på att göra föreningen ännu bättre.
Utan tvekan är Market Insights kunskaper inom
marknadsanalys oerhört betydelsefulla och användbara för i princip alla aktörer
i samhället som vill ha en up-to-date uppfattning om hur verksamheten och
varumärket uppfattas av kunderna.
Eskilsminne IF är förstås oerhört nöjda med att ha Market
Insight både som samarbetsparter och som betydelsefull tillgång i de olika
undersökningar som krävs för att vara en förening i tiden.
- För mig som ansvarig i Eskilscupen har
marknadsundersökningen varit mycket betydelsefull. Vi kunde rätta till lite
detaljer som vi märkte hade utvecklingspotential inför 2018 och det gav bra
resultat. Nu står vi bra rustade inför 2019 för att kunna göra ett ännu bättre
evenemang, förklarar cupgeneralen André Petersson.
Marknadsansvarige Ingemar Queckfeldt är mycket nöjd med
Market Insights arbete för klubben.
- Medlemsundersökningen var väldigt bra och gav klar
input. För Eskilscupens del blev det ju snabbt resultat tack vare enkäten och
det var märkbart. Jag kan inte annat än rekommendera Market Insight till alla
som vill ha bra koll på sin verksamhet, säger Ingemar.
Text: Lasse Möller