Fredrik Casta är säljare på Gutz och berättar lite om
företagets bakgrund.
- Gutz är den snabbaste växande delen av Springhill
Textile AB. Här ingår märkena Topeco, Atlas Design och Crossbow. Sortimentet är
i huvudsak strumpor och underkläder. Varje paket innehåller varor för 200
kronor och för varje sålt paket får laget eller skolklassen behålla 60 kronor.
Det finns många aktörer som har detta affärskoncept men Gutz är den där man får
behålla störst andel pengar på det som säljs, berättar Fredrik Casta.
Försäljningschef Niclas Ridell har sedan lång tid
tillbaka erfarenhet av Eskilsminne IF och för honom är samarbetet med
föreningen något mycket positivt.
- Eskilsminne IF står för det som jag vill betrakta som
den riktiga idrottsvärlden. En förening med stabil ekonomi som har en god
värdegrund och som dessutom tar ett mycket stort ansvar i samhället utanför
idrotten genom olika sociala engagemang, säger Niclas Ridell.
- Jag känner ju väl till Eskilsminne IF då jag har två
barn som själva spelat i Eskilscupen. Jag är engagerad i Lindome där mina barn
spelar. När jag nu lärt känna klubben närmare och vi talat om samarbete känns
det helt rätt att Gutz kliver in och blir samarbetspartner i Eskilscupen,
förklarar han.
För Eskils och Gutz är samarbetet en klar win-win
situation.
- För vår del blir det ett spännande tillskott till cupen
samtidigt kan vi erbjuda Gutz tillgång till cirka 700 lag fördelade på ett
stort antal föreningar i samband med Eskilscupen. Gutz kommer att finnas med
montrar på två idrottsplatser under cupens tre dagar och har där chans att
knyta direktkontakt med föreningar och lag och presentera sin produkt, säger
André Petersson, cupgeneral.
- Det känns riktigt bra att vi knutit till oss Gutz som
samarbetspartner. Jag kan redan nu berätta att företaget kommer att medverka
mycket aktivt när det gäller att bjuda på en riktigt stor positiv överraskning
i årets Eskilscup. Men mer om detta senare när vi har allt på plats, tillägger
André.
Fredrik Casta vidimerar betydelsen av samarbetet:
- Eskilscupen är landets näst största fotbollscup för
ungdomar. Klubben är ett skolexempel på hur en förening ska fungera. Ja Eskils
är egentligen mer än en idrottsförening, berömmer Fredrik Casta.
- Det ska bli roligt att nu aktivt ta del av Eskilscupen
i sommar och träffa alla entusiastiska ledare och ungdomar, slutar han.
Marknadsansvarige i Eskilsminne IF - Ingemar Queckfeldt -
är förstås också glad över ännu ett slutet samarbetsavtal.
- Ett lokalt baserat företag med insikt i idrotten som vi
är glada över att hälsa välkomna till Eskilsminne IF, säger Ingemar.
Text: Lasse Möller